..головна


ФЕСТИВАЛІ(дивиться також КОНФЕРЕНЦІЇ/ФОРУМИ та МАЙСТЕРНІ)
Імпровізаційна карусель
25-30 червня 2002 року, Oдеса, Україна

   Комплексна акція під назвою "Імпровізаційна карусель" присвячена розвиткові сучасного імпровізаційного мистецтва.далі

   Міжнародний фестиваль сучасного мистецтва
ДВА ДНІ Й ДВІ НОЧІ НОВОЇ МУЗИКИ далі

   Другий міжнародний фестиваль імпровізаційних видів мистецтв
Мистецтво Імпровізації в Сучасному Світі
16-21 квітня, 2001 року, Oдеса, Україна

   Імпровізація - унікальний за своїм змістом та дуже важливий вид мистецтва, незалежно від артистичного стилю та спрямованості. Можливо, вона більше ніж інші жанри сприяє розвитку творчого потенціалу та самореалізації митця. Характерна риса цього жанру - повна відсутність самодостатності творця, тому що успіх імпровізаційного перформансу безпосередньо залежить від стану аудиторії та від здібності виконавця відчувати та відтворювати ситуацію звуками, жестами та рухами тут та тепер. В той же час виконавець та слухачі стають частинами одного спорідненого організму, вони спілкуються та формують своєрідну емоційну атмосферу, яка відтворює не тільки експресивний стан виконавця, але й сильні емоційні почуття аудиторії. далі

   Вікторія Муратова
Від заходу до світанку: нова музика - для тих, хто не спить
   Стисла рецензія 7-го Міжнародного фестивалю 2 Дні й 2 Ночі Нової Музики в Одесі (квітень 2001) далі

   Леся Олійник
Два дні й дві ночі в Одесі
   Рецензія-огляд та оцінка фестивалю 2д2н 2001 та діяльності АНМ далі

   Бернгард Вульф
Звіт про 7-й Фестиваль в Одесі
   Високопрофесійна, компетентна та водночас глибоко художня особиста розповідь-рецензія на 2D2N-2001

   Андрій Бондар
"Два дні й дві ночі" нової музики в Одесі
   Яскравий та гострий репортаж з фестивалю. далі

   Елена Зинькевич
ЕЩЁ!, ИЛИ "ДВА ДНЯ И ДВЕ НОЧИ НОВОЙ МУЗЫКИ"
   Ворвавшись этаким enfant terrible в чинное семейство фрачных фестивалей, Одесский музыкальный марафон широко распахнул двери навстречу постмодерну... more

   Леся Олійник
Два дні і дві ночі в Одесі
   Уявіть собі 24-годинний нон-стоп нової музики, розбитий на дві доби. Цей марафон починається пополудні і триває, поки півні заспівають. Далі кілька годин перерви, аби трохи отямитись, по можливості на годину "відключитись"... далі

   Ілля Рудін
НОВА МУЗИКА, АБО ЯНГОЛИ НАД ЧОРНОБИЛЕМ
   Розгорнута рецензія на Міжнародний форум-фестиваль "Інформація та чин" (Одеса, грудень 2000)
Одесский Вестник, 6.12.2000, с.7 далі

Юлия Гомельская, композитор
LUX-ФЕСТИВАЛЬ В LUXЕМБУРГЕ
   ISCM World Music Days Luxembourg 2000 - репортаж з одного з найбільш важливих міжнародних фестивалів нової музики. далі

   Антон Ровнер
Дні світової музики 2000
   Детальний фаховий репортаж з однієї з найбільших подій 2000 року у галузі нової музики.

   Иван Ергиев
Дуэт "Каданс" в Литве
   Сентябрьский международный фестивальный форум был уже десятым в 2000 году для "Каданса", единственного в своем роде украинского ансамбля - дуэта баяна и скрипки... 
далі

   Антон Ровнер
Фестиваль сучасної музики "Європа-Азія" в Казані (Татарстан, Росія) 2000 року
   Детальний фаховий репортаж з однієї з найважливіших подій нової музики на пост-комуністичному просторі.

   Ліда Мельник
"Контрасти", Львів-2000
   Цьогорічний - шостий - Міжнародний фестиваль сучасної музики "Контрасти", що вже традиційно першої половини жовтня 2000 відбувся у Львові, самі організатори називали "ювілейним".

КОНФЕРЕНЦІЇ/ФОРУМИ
   Одеса, 24-29 травня 2001
Минуле та майбутнє: Культурна взаємодія в музиці східноєвропейських та євразійських країн
   За проектом проведено форум з 24.05.2001 по 29.05.2001 в Одеському будинку актора, Одеському літературному музеї, Одеській організації Спілки композиторів України, Всесвітньому клубі одеситів. Загальна кількість активних учасників складає 32 (17 іноземців). Середня кількість відвідувачів фестивальних концертів/перформансів близько 120. Загалом в рамках проекту було проведено 5 перформансів та концертів, 7 круглих столів, 12 аудіовідеоакцій. За результатами опитування всі учасники високо оцінили захід у цілому та його організацію і виявили бажання взяти участь у наступних проектах.
   Учасники проекту: Тріо Ахназарянів та Талаляна, композитор проф. М.Кокжаєв та музиколог Ц.Мовсісян з Арменії, музиколог, завідувач катедри Алматинської консерваторії А.Самаркін з Казахстану, композитор М.Бегалієв, композиторка та піаністка К.Медетбековаб піаністка А.Текенова та скрипаль Е.Асаналієв з Киргизстану, композитори М.Броннер, Є.Подгайц, композитори та музи кологи В.Єкімовскій та А.Ровнер та музиколог М.Єсіпова з Росії, композитори Л.Гондіу, П.Рівіліс, піаністка Ю.Рівіліс, Співачка А.Піхут та програмістка музичних комп'ютерних програм Т.Стратулат з Молдови, 7 композиторів, 3 музикологів та багато музикантів-виконавців (зокрема, ансамбль "Гармонії світу" та Одеський камерний оркестр) з України. Згідно з опитуванням та особистими бесідами учасники оцінюють захід як велику міжнародну подію, дуже важливу для їх професійної діяльності. Так само гадають журналісти та публіка. Цей другий великий міжнародний форум, присвячений 90-річчю Ю.Фортунатова (1911-1998), видатного оркестратора, музиколога та професора композиції, продовжив започатковану ним традицію творчої комунікації на початку нового тисячоліття. Разом зібралися багато хто з його учнів та послідовників, а також юні музиканти та композитори. Відзначався найвищий професійний рівень учасників, надзвичайно творча атмосфера спілкування та обміну інформацією, прегарні можливості для артистичних контактів та нових проектів. Учасники акцентували потенційне, ба почасти й реальне лідерство України у процесі творчої взаємодії між посткомуністичними країнами, а також між цими та іншими країнами. Тож ціль і завдання проекту досягнуто. Результатом його є й початок нових проектів, насамперед роботи оргкомітету у справах створення незалежного Міжнародного фонду імені Ю.Фортунатова, націленого на публікацію його музичної, музикологічної та педагогічної спадщини, творів його учнів та послідовників, проведення фестивалів та конференцій, заснування грантів та премій тощо. Учасники присвятять пам'яти Фортунатова нові музичні твори, Музиканти-виконавці, присутні на фестивалі, виконають твори композиторів-учасників.

   Міжнародний форум директорів фестивалів та менеджерів організацій нової музики(Одеса, Україна, квітень, 10-16, 2001)
Єднання музикою
   Метою Форуму було сприяння розвитку Нової музики в Україні та її інтеграції до європейського та світового культурного простору. У події, що відбулася за підтримки швейцарської фундації Про Гельвеція та інших доброчинних організацій та включала серію концертів і конференцію, частково збігаючись у часі з великим фестивалем "2 Дні й 2 Ночі Нової Музики", взяли участь приблизно 40 керівників композиторських та інших організацій, ансамблів та фестивалів Нової музики, директорів Музично-інформаційних центрів та інших організацій, а також композиторів, виконавців та музикознавців з багатьох країн Європи, Америки та Азії.
   Метою Форуму було сприяння розвитку Нової музики в Україні та її інтеграції до європейського та світового культурного простору. У події, що відбулася за підтримки швейцарської фундації Про Гельвеція та інших доброчинних організацій та включала серію концертів і конференцію, частково збігаючись у часі з великим фестивалем "2 Дні й 2 Ночі Нової Музики", взяли участь приблизно 40 керівників композиторських та інших організацій, ансамблів та фестивалів Нової музики, директорів Музично-інформаційних центрів та інших організацій, а також композиторів, виконавців та музикознавців з багатьох країн Європи, Америки та Азії.
   Головні предмети обговорення були: (1) організація національних та інтернаціональних фестивалів нової музики, та (2) інформаційна інфраструктура сучасної музики на регіональному та глобальному рівнях.
   Тон дискусії задав проф. Бернгард Вульф, що поділився своїм досвідом організації міжнародних фестивалів у Європі (Німеччина, Швейцарія, Україна), Азії (Монголія, В'єтнам, Киргизстан) та Америці (Уругвай). Він назвав монгольський фестиваль "Стукіт копит" дитям одеського фестивалю 2D2N, а наступні фестивалі у В'єтнамі та Киргизстані - його "онуками". Учасники погодилися, що сучасні фестивалі, особливо фестивалі Нової музики те можуть мати структуру примітивних традиційних серій концертів, але мусять походити від цілісних, якщо можливо унікальних художніх концепцій.
   На доповнення до міжнародних мереж, що існують, потрібні нові, особливо регіональні, які б включали як розвинуті країни, та і ті, що перебувають у так званому "перехідному" стані, як-от чорноморські, балканські, та дунайські.
   Учасники отримали інформацію про діяльність Музично-інформаційного центру Одеса Україна та про Інтернет-журнал .
   У фестивалі Форуму взяли участь українські, швейцарські, грецькі та інші музиканти.
   Форум викликав жвавий інтерес українських та міжнародних медій та публіки. Пересічне число публіки на концертах було за 300. Представники медій, публіка та учасники високо оцінили організацію та значення події. Вони висловлювалися за регулярне проведення таких форумів у рамках діяльності МІЦ Одеса Україна.

   Маргарита Есипова
Памяти Юрия Александровича Фортунатова
   20-25 января 2000 года в Одессе (Украина) проходил Международный фестиваль-форум "Прошлое и будущее: Культурное взаимодействие в музыке восточноевропейских и евразийских стран", посвященный памяти выдающегося русского музыканта, одного из крупнейших педагогов столетия, профессора Московской консерватории, заслуженного деятеля искусств РСФСР Юрия Александровича Фортунатова (1911-1998). Фестиваль-форум включал разнообразные акции: выступления композиторов, доклады музыковедов, прослушивание новых музыкальных композиций как в аудио- и видеозаписях, так и в живом исполнении, заседания-обсуждения ("круглые столы"). Участники форума ознакомились с отмеченными высоким мастерством и вдохновением сочинениями (некоторые прозвучали впервые) современных композиторов - учеников Ю.А.Фортунатова разных поколений: Павла Ривилиса (Молдова), Михаила Кокжаева (Армения), Акимжана Джеенбаева (Киргизия), Михаила Броннера, Ефрема Подгайца (Россия), а также старейшины молдавской композиторской школы Василия Загорского, молодых одесских композиторов Кармеллы Цепколенко, Юлии Гомельской, Алёны Томлёновой, Людмилы Самодаевой, представителей молодого поколения киргизской композиторской школы Таалайбека Дооронова и Каныкей Медетбековой; отдельные концерты были посвящены ретроспективе современной армянской музыки (см. об этом ниже) и современному композиторскому творчеству Польши: прозвучали фортепианные сочинения Анджея Добровольского, Павла Стшелецкого, Павла Лукашевского, Матея Жолтовского, Александра Костьюва и Казимежа Сероцкого. Из числа исполнителей (также представителей разных поколений) особо следует отметить великолепный дуэт профессоров Ереванской консерватории, супругов Сурена и Гаянэ Хакназарян (скрипка и фортепиано), которые дали концерт из произведений Рубена Саркисяна, Ваграма Бабаяна, Тиграна Мансуряна, Михаила Кокжаева (премьера заворожившей аудиторию утонченной композиции "Первый бал Золушки") и Арно Бабаджаняна (блистательная Соната памяти Д.Д.Шостаковича). Прекрасно показали себя молодые молдавские исполнители Лучика Беляева (скрипка), Людмила Амелина (ударные), Юлия Ривилис (фортепиано), Василий Хабашеску (английский рожок), а также польская пианистка Иоанна Маклакевич и известный одесский квартет "Гармонии света".
   С докладами выступили музыковеды - ученики Ю.А.Фортунатова: Юрий Семенов (Украина; "Наследие Ю.А.Фортунатова в новом столетии"), принявший активнейшее участие в организации форума в качестве автора его идеи и менеджера; Александр Самаркин (Казахстан; "Стилистические взаимодействия в симфонической музыке Газизы Жубановой и других композиторов Казахстана"), сделавший также небольшой обзор современного состояний музыкальной культуры Кахахстана; Маргарита Есипова (Россия; "Возрождение буддизма (ламаизма) в России и музыкальное искусство"); Михаил Кокжаев (Армения; "Признаки зарождения новых технологий в парадоксах музыки ХХ века"), а также Цовинар Мовсисян (Армения; "Проблема духовного на рубеже веков на примере армянской музыки ХХ века"). К сожалению, вдова Ю.А.Фортунатова музыковед Э.П.Федосова из-за болезни не смогла принять участия в форуме.
   Фестиваль-форум основан Международным фондом "Возрождение" в рамках программы "Культурные связи" (параллельно в Одессе проходил и III Международный фестиваль нового танцевального искусства). Организационную поддержку оказали Ассоциация "Новая музыка" (основанная в 1996 году) и Южно-Украинская общественная организация "Свет", финансовую поддержку - отделения Фонда Сороса Армении, Казахстана, Киргизии, Молдовы, России ("Институт открытое общество") и Фонд Стефана Батория (Польша). Это прекрасно организованное мероприятие стало ярким свидетельством того, что несмотря на географические и новые политические границы, культурное пространство остается единым и неподвластным разрушению, а то духовное поле, центром которого для многих музыкантов был их учитель Ю.А.Фортунатов, несмотря на его уход из жизни, продолжает вбирать в свою орбиту потоки новых творческих сил, достойно принявших эстафету.
Российская музыкальная газета, февраль 2000, №2(43)


МАЙСТЕРНІ
   Кармелла Цепколенко
Сценарна розробка музичного матеріалу
Лекція
далі

   Пьєр Янсен
Дармштадська школа
Лекція (21 липня 2000)

   Лекція для молодих музикантів-виконавців, що цікавляться сучасною музикою.
   Автор уважає "модерну музику" загальним терміном, а "сучасну музику" - специфічним терміном. Гіндеміт, Прокофьєв, Барток, Бріттен, Шостакович тощо писали музику у ХХ сторіччі, але чи "сучасну" музику? Чи є межа між симфоніями Шостаковичa та "Молотком без майстра" Булеза? Тобто сучасна музика завше модерна, але не всіляка модерна є сучасною.
 (Українською мовою це розрізнення, можливо, краще було би зробити навпаки.- Ред.).
   Предмет лекції - " Дармштадська школа". Чому саме? Звідти-бо виходять засади "сучасної" музики, народжені на літніх курсах нової музики, заснованих 1952 року. Автор зазначає, що "сучасна" музика спочатку називалася "Нова музика" (по-німецькому), відтак "авангардом" (по-французькому), а пізніше була конкретизована як: "послідовники Антона Веберна".
   Далі у лекції розглядаються приклади музики Мессіана, Булеза, Штокгаузена, Беріо та інших композиторів.

   5-12 серпня 2001
Українсько-швейцарська фортепіанова академія
м.Біль (Швейцарія)
далі

   Светлана Азарова
НЕФОРМАЛЬНАЯ ВСТРЕЧА ЕВРОПЕЙСКИХ КОМПОЗИТОРOВ
   Так назывался проект, который проходил в г.Баку в октябре 2000 года и в котором я принимала участие.
   Международная организация ECIM (European Composers Infomal Meeting) каждый год проводит такие встречи композиторов в разных странах. В этом году был выбран Азербайджан. Проект заключался в проведении мастер-классов под руководством Фараджа Караева (сына знаменитого композитора Кара Караева) и Кшиштофа Мейера (Польша-Германия), сольные концерты азербайджанского пианиста Юрия Саюткина и австрийского флейтиста Alexander Wagendristel, и наконец концерт ансамбля SoNoR под руководством австрийского дирижера и композитора Роланд Фрайзитцера в программе которого прозвучали произведения специально написанные для этого ансамбля композиторами - членами ECIM.
   Участие принимали композиторы из Австрии, Франции, Финляндии, Швеции, Нидерландов, Польши, Македонии. А мастер-классы проводились только для молодых композиторов, приехавших из России, Грузии, Казахстана. Украину представляли: Игорь Громадский (закончил Национальную Музыкальную Академию в Киеве в 2000 году у профессора Л.М.Колодуба) и Светлана Азарова (закончила Одесскую государственную консерваторию в 2000 году у доцента К.С.Цепколенко).
   Организаторы создали прекрасную радушную атмосферу, которая способствовала плодотворному общению участников.
   Этот проект подтвердил свою целесообразность, потому что подобного рода встречи, живое общение необходимы для современных композиторов, а также исполнителей. Следующие "неформальные встречи" пройдут в Англии (2001). Финансировал єту полезную акцию Фонд Сороса.

top of document

(C) 2001 Асоціація "Нова музика" (Україна). Всі права збережено.